Bitly Vs Google URL Shorten. Mana lebih baik? - Budak Buzy

Latest

Bacalah apa yang mungkin patut

Khamis, 11 Mei 2017

Bitly Vs Google URL Shorten. Mana lebih baik?

image: rebrandly

Anda pasti pernah menggunakan servis memendekkan url dari Bitly dan Google Url shorten. Tujuan
kita menggunakan servis yang disediakan oleh kedua-dua website ini adalah untuk memendekkan url supaya tidak terlalu panjang dan nampak lebih professional.
Contohnya, jika anda ingin tweet link di dalam twitter(askara terhad) tetapi tidak cukup kerana link terlalu panjang, maka disinilah teknik memendekkan url itu diperlukan.

Bitly dan Google Url shorten adalah 2 website yang menyediakan fungsi yang sama yang sangat popular, tetapi yang mana lebih baik? Kita tengok perbezaan:

1. Tools dan analytic
Bitly dan Google menyediakan fungsi analytic untuk anda melihat bagaimanakah prestasi link anda. Retweet,shares, jumlah klik dan demographic. Tetapi Bitly menyediakan fungsi yang lebih advance berbanding Google dimana anda boleh mendapatkan 'real-time experience'.

2. Custom url
Hanya Bitly saja yang boleh anda customize url dan Google belum lagi menyediakan fungsi ini.

3. Analytics Public mode
Google memberikan analytics secara public,maksudnya orang lain boleh melihat prestasi link anda. Tetapi Bitly tidak. hanya anda seorang saja yang tahu tentang prestasi link anda.

4. Trending
Sistem Bitly lebih tahu apa yang sedang trending di internet berbanding Goo.gl.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana luangkan masa anda membaca artikel ini. Ada apa-apa yang menarik ingin dikongsikan? Komen atau tinggalkan jejak anda di ruangan komen.

[Peringatan] Komen yang tiada kaitan akan dipadam. Terutamanya iklan. Segala yang saya tulis pada blog ini sekadar untuk perkongsian. Bukan bertujuan untuk kecam-mengecam.